top of page
עו”ד ירון גרופמן

בדידותו של המגשר למרחקים ארוכים

המגשר הוא סולן. הוא מנהל את הליך הגישור ואיש אינו מתערב בהחלטותיו. זהו מקור כוח וסמכות, אך גם מקור חולשה. הדרכה מקצועית יכולה לספק פתרון מקיף לבדידות של המגשר ולקשיים שהיא מביאה עמה



מגשרים מבלים את ימי העבודה שלהם בסביבת עבודה הדורשת ריכוז וקשב מרביים, בניסיון לפתור קונפליקטים של אחרים ותוך חשיפה לעוינות, כעס ועימותים. הדרכה למגשרים יכולה לתרום לתחושת הרווחה שלהם כמו גם לתפקוד מקצועי יעיל ואתי ולהתפתחות מקצועית בריאה


רשימה זו נכתבה במלאות ארבע שנים לפעילותי כמגשר, במהלכן עסקתי בעשרות מחלוקות בתחום הנדל"ן, בכללן יזמות, בנייה והתחדשות עירונית. החוויות והמסקנות שלהלן הן פרי ניסיוני האישי. ייעוץ לעולם הנדל"ן העסקי, במיוחד לחברות גדולות ולמוסדות פיננסיים וטיפול בעסקאות סבוכות ובפרויקטים גדולים בתחום הבנייה והתשתיות, נעשה פעמים רבות בצוותי עבודה ובשיתוף פעולה הדוק עם עורכי דין בעלי מומחיות משלימה בתחומי המיסוי, המימון, הרגולציה ושוק ההון. עבודה בצוות מתאפיינת בדיונים מקצועיים, משובים שוטפים וחלוקת משימות בהתאם להתמחות. היא גם מאפשרת תחושת אחריות משותפת. לוחות הזמנים לוחצים, המשימות מאתגרות, אבל אף אחד לא נושא את האלונקה לבדו.


השינוי המקצועי שעברתי - התמקדות בפתרון סכסוכים כמגשר ובורר - הביא עימו תחושה לא מוכרת של בדידות מקצועית.


בחדר הגישור נוכחים אמנם אנשים נוספים, פרקליטים ומתדיינים, אבל הבדידות היא תחושה סובייקטיבית, הנובעת מהמעמד המיוחד של המגשר כאיש האמצע. הוא עומד בין הצדדים הניצים, במרכז המערכה, ללא פוזיציה וללא כלי נשק, זולת הרצון ליצור שיח, להשמיע את קולו של ההיגיון הנקי מאמוציות ולקרב בין העמדות. הוא היחיד בחדר במעמד הזה ופעמים רבות זה אינו מקום קל להימצא בו. שיחות עם חברות וחברים לעיסוק לימדו אותי כי איני מיוחד בהיבט זה. תחושת הבדידות אינהרנטית לעיסוק והיא מקשה על המגשר בשלשה רבדים שונים.


הגישור מסתיים, המועקה נשארת

הרובד הראשון הוא רגשי. המגשר אינו צד למחלוקת, הוא אינו נתבע או תובע והוא לא נדרש לוותר על חלק מעמדותיו ודרישותיו ולספוג חסרון כיס או נזק אחר. אבל הוא חשוף באופן קבוע לעוינות ולכעס בהם טעונים הצדדים האחד כלפי רעהו. כאיש האמצע, פעמים רבות מופנים הרגשות השליליים, באופן משתמע או אפילו ישיר, גם כלפיו. דומני שאין מגשר שלא חווה איבה ותסכול מצד הצדדים השותפים להליך. התמשכות התהליך, עמדותיו הנוקשות של הצד השני, עצם הדרישה להתפשר ולוותר על דרישות הנתפסות כמוצדקות והצעות הפשרה הנראות כמקפחות, מביאים עמם זעם ומרירות. ישיבת הגישור מסתיימת, אבל פעמים לא מעטות המועקה נשארת עם המגשרים ומלווה אותם גם מחוץ לחיים המקצועיים.


הרובד השני הוא פרקטי. הוא נוגע לטווח הקצר. במסגרת התהליך נתקל המגשר בשאלות ודילמות רבות. חלקן מקצועיות, כלומר נוגעות לסוגיות המשפטיות שבמחלוקת, וחלקן נוגעות לגישור עצמו. כיצד להתקדם, באיזה קצב ולאיזה כיוון, כמה זמן להקדיש לכל שלב, האם בשלה השעה לפגישת סיום או להצעת מגשר, האם אני פועל נכון והאם ביכולתי, לאחר שנחשפתי לצדדים ולהתנהלותם, להועיל להם.


המגשר הוא סולן. הוא מתכנן את ההליך ומנהל אותו, הוא מכתיב את הקצב והעוצמה בהתאם למתרחש ולתגובת הצדדים. איש אינו מתערב בהחלטותיו, המלאכה כולה שלו. זה מאפשר שליטה ומהווה מקור לכוח וסמכות. זהו גם מקור חולשה. הוא לבד ואין לו עם מי להתייעץ באופן שוטף. כשהוא מבולבל ולא בטוח הוא מביט סביב ואין שם אף אחד. הצדדים בדרך, עוד מעט נתכנס והוא צריך להנחות את הדיון ולדחוף אותו לכיוון הנכון. לו רק ידע מה הוא.


הרובד השלישי קשור להתפתחות מקצועית. הוא נוגע לטווח הארוך. על מנת להשתפר, בדרך אל המומחיות, המגשר נדרש לבצע תהליך מחשבתי תקופתי. עליו לנתח את הליכי הגישור בהם פעל ולהסיק מסקנות. איזה שגיאות עשה, איזה החלטות לא נכונות קיבל. כיצד ניתן היה לפעול טוב ויעיל יותר. מהן נקודות החוזקה שיש לאמץ.


באיזה תיקים להתמקד בעתיד. זהו תהליך חשוב ביותר, אשר קשה מאוד לבצע אותו לבד. אדם קרוב אצל עצמו ולשם ביצוע חשבון נפש אמיתי הוא נזקק לפרטנר, לדיאלוג. מישהו שיקשיב לו, שיציב בפניו מראה, שישקף ויחדד תחושות, קשיים, בעיות והישגים.


הקשיים מתעצמים בשל העובדה שבחדר הגישור נדרש המגשר לפעול ברמת ריכוז גבוהה, תוך מתן תשומת לב מרבית, רגשית ואינטלקטואלית, למתרחש. הוא חייב להיות ער לתגובות, לשפת הגוף ולהיות במצב של קשב מלא לטיעונים ולטענות, לנתח את המצב, לשקול את האפשרויות ולהגיב בזמן אמת. ברמת הדריכות והריכוז הנדרשת אין כמעט אפשרות להתנתק לרגע, להמריא מעל לגובה השולחן ולצפות בתהליך תוך הפעלת מידה ראויה של ביקורת ובקרה.


הכתבה המלאה פורסמה בגיליון החמישי של כתב העת "עיין ערך: גישור", שראה אור בדצמבר 2021.

_______________

עו"ד ירון גרופמן הוא עו"ד מוסמך בישראל משנת 93'. בניו-יורק משנת 96'. בעל תואר ראשון מאוניברסיטת תל אביב ותואר שני מ-NYU. בעבר, עד 2017 , מנהל מחלקת נדל"ן במשרד תדמור לוי ושות'. בעבר חבר מועצת שמאי מקרקעין במשרד המשפטים, נציג ציבור. בעבר דיין ואב בית דין בבית הדין המשמעתי המחוזי של לשכת עורכי הדיו. כיום דיין ואב בית דין בבית הדין הארצי של לשכת עורכי הדין. כיום בורר ומגשר במשכן לבוררות ופתרון סכסוכים.

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Opmerkingen


bottom of page